Roddelen op de werkvloer is normaal!

Wist jij dat roddelen op de werkvloer best een goed teken is?

Ja je leest het goed!

woman holding a book, next to a coffee mug

We hebben allemaal weleens de neiging om het over anderen te hebben, zonder hen daarbij zelf aan te spreken. Is dit altijd negatief? NEE!

Het is ook vaak gewoon informatie uitwisselen en een teken van veiligheid.

Roddelen gaat mis als dit gebeurt uit jaloezie of boosaardigheid.

Dit noemen ze dus roddelen. Roddelen betekent letterlijk: Met genoegen praten over anderen, met name in ongunstige zin.


Laten we beginnen met waarom mensen eigenlijk roddelen.

Mensen roddelen om:

•Om andere mensen te vermaken

•Om onze boosheid te uiten

•Om uiting te geven aan nare gevoelens over anderen

•Om eigen onzekerheden te onderdrukken



Roddelen zorgt ook dat mensen zich verbonden voelen.

Door gezamenlijk één standpunt in te nemen tegenover een ander in een nare situatie ontstaat een relatie.


Samen voel je je altijd sterker, en dus ook in de negatieve zin.

Roddelen is voor sommige mensen de manier om op de hoogte te zijn van de laatste nieuwtjes.

Een beetje zoals RTL Boulevard kijken, zeg maar.

“Weet jij of Miep zwanger is?"
"Jeetje Erik is afgevallen! Weet jij of hij een speciaal dieet volgt?"
"Heeft de manager nou een nieuwe vriend of niet?”

In dit soort situaties hoeft roddelen niet altijd negatief te zijn.

Roddelen mag dus best, maar het moet geen kwetsende zaak worden.

Start daarom met het invoeren van roddelregels in jouw team!



Ik help je op weg, een aantal roddelregels zijn:


  1. Geen leugens vertellen. Is niet duidelijk of het om de waarheid gaat, vertel het dan niet of zeg dat je niet weet of het wel waar is

  2. Ga na of je iemand beschadigt door zo’n verhaal door te vertellen. Denk je dat dit zo is, houd het dan voor je

  3. Heb je beloofd iets niet door te vertellen, doe het dan niet. Het is niet alleen schadelijk voor de ander, maar ook voor jezelf. Zoiets komt namelijk toch wel uit en dat zet relaties enorm onder druk.

" Maar... hoe zorg je ervoor dat dit wordt nageleefd door je werknemers, leidinggevende en/of managers ?

Tips voor werknemers

  1. Blijf neutraal – Noem het beestje bij de naam. (Weet dat roddelen niets over jou zegt maar over de roddelaar zelf. Probeer er nuchter mee om te gaan met die instelling kun je zelfverzekerd het roddelen de kop in drukken.)

  2. Vraag jezelf af waarom je wil roddelen (Durf je de persoon in kwestie niet aan te spreken? Ben je op zoek naar bevestiging, zoek je steun voor je eigen standpunt of probeer je vast te stellen of je gelijk hebt?)

  3. Spreek onderling af openheid te creëren, geef elkaar de ruimte – Confronteer (Als er dingen zijn waar je tegenaan loopt, bespreek dit dan met de persoon in kwestie. Komt je collega met een roddel vraag dan of dit al besproken is met de persoon waar het over gaat, help elkaar herinneren aan wat jullie hebben afgesproken)

  4. Geef elkaar de ruimte voor feedback & complimenteer (Als er roddels verspreid worden over jou, ga sterk in je schoen staan, confronteer je collega met de situatie. Stel de vraag hoe ze erbij is gekomen. Durf het gesprek aan te gaan. Complimenteer je collega als de situatie in alle openheid besproken is)

  5. Stap naar je leidinggevende indien jullie er samen niet uitkomen, sta erboven en laat situaties niet uit de hand lopen. (Roddelen zorgt er vaak voor dat je je werk minder goed of zelfs niet goed kunt uitvoeren. Het is belangrijk dit met je leidinggevende/baas te bespreken. De kwaliteit van je werk en in deze dus ook van de organisatie waar je voor werkt is belangrijk. Jouw leidinggevende/baas zal hierin zijn/haar verantwoordelijkheid moeten nemen.)


Tips voor eigenaren en/of managers

  1. Zorg voor een goede vertrouwelijke relatie. (Drink is een kopje thee/koffie met je werknemers, Stuur een persoonlijk geschreven kaartje bij bijzondere gelegenheden of schuif eens aan tijdens de lunch.)

  2. Geef het goede voorbeeld en zorg voor een professionele afstand op de werkvloer. (Het allerbelangrijkste is dat je zelf niet gezellig mee roddelt. Plan een afspraak in met je werknemer om de situatie te bespreken, zorg dat de werknemer zich gehoord en gezien voelt. Dit geeft vertrouwen! Roddelen kan ervoor zorgen dat mensen zich onveilig voelen. Aan jou de taak om dit te doorbreken.)

  3. Pik signalen op door zichtbaar te zijn. (Loop is wat vaker over de werkvloer, ga in gesprek met je werknemers over de werkprocessen die draaien op de werkvloer. Op deze manier ben je niet altijd op de achtergrond en voelen werknemers zich sneller gewaardeerd. Ter gelijke tijd pik je signalen op en verbreed je je kennis betreft jouw team)

  4. Zorg dat feedback geven normaal wordt. (Help je werknemers de drempel te verlagen tijdens conflicten. Het onderdeel feedback zou wat mij betreft een vast onderdeel moeten zijn tijdens alle besprekingen en/of vergaderingen. Aangeven aan je collega dat je last hebt van iets van hij/zij doet, kan heel eng zijn. Je weet nooit hoe diegene daarop reageert. Maar als feedback geven een vast onderdeel wordt binnen jouw organisatie verlaag je deze drempel. Geef ook vooral positieve feedback terug als je goede kritiekpunten krijgt, ook als dit misschien even slikken is.)

  5. Spreek regelmatig je waardering uit. (Waardering door de direct leidinggevende is de belangrijkste aanjager voor prestaties van medewerkers. Waardering is vaak één van de meest onderbenutte managementinstrumenten. Gebrek aan waardering is één van de belangrijkste reden waarom jouw werknemers opstappen. Doodzonde ‘waardering uitspreken is jouw meest duurzame personeelsinstrument!’)

Wendy%20branding%20shoot%20november-026_

Hi, bedankt voor het lezen van deze blog!

Deze informatie deel ik graag met je om de basis te leggen voor een nieuwe kijk op probleemoplossingen. De oplossing is vaak makkelijker dan het lijkt!

Laat de informatie naar jou toe komen.

Thanks for submitting!

  • Black LinkedIn Icon
  • Instagram